بسم الله الرحمن الرحیم
آی? اول:«بسم الله الرحمن الرحیم»
بحث لغوی آی? اول
مفردات آیه: الاول حرف الباء(معانی حرف باء)
1)الالصاق:که معنای غالبی حرف باء است.
الف:الاتصال والملازمة بین الشیئین.1 ب:ملازمة الشیئ للشیئ.2 ج:حرف الالصاق الباء،سماها النحویون بذلک لانها تلصق ما قبلها بما بعدها.کقولک مررت بزید.3
2)التعدیة:التعدیة ای التجاوز(وهو تجاوز معنی الفعل من الفاعل الی المفعول).4
3)الاستعانة:طلب کمک کردن.5 4)سببیت:کل شیء یتوصل به الی غیره.6
5)المصاحبة):به معنای مع)الصاحب الملازم انسانا کان او حیوانا او مکانا او زمانا ولا فرق بین ان تکون مصاحبته بالبدن(وهوالاصل والاکثر)او بالعنایة والهمة.7
6)الظرفیة:(به معنای فی)ظرف برای هر چیز.8 7)بدل:البدل هو الشیئ الذی یجعل مکان غیره.9
8)المقابلة:قابل الشیئ بالشیئ(آن دو چیز را با هم سنجید تا وجه تشابه یا تخالف آنها را بداند).10
9)التعویض:والعوض ما تعقب به الشیئ علی جهة المثامنة...والعوض هو البدل الذی ینتفع به کائنا ما کان.11
10)المجاوزة:(به معنای ثلاثی مجرد)از آنجا گذشت وآن را پشت سر گذاشت.12
11)الاستعلاء(یا به معنای علی)یعنی طلب علو که یا محمود است یا مذموم.13
12)التبعیض:الف)آن را بخش بخش وتکه تکه کرد.14 ب)بعض الشیئ:جزء منه(وبعض در مقابل کل است).15 13)القسم:العهد.16 14)الغایة:(به معنای الی)الف :به معنای غرض17 ب:مسافت ومقدار18
15)التوکید(زائدة):الزائدة یعنی زیادی و اضافه وزائدة مؤنث زائد است.19 التوکید:محکم شدن.آن چیز را مقرر کرد.ثابت.20 16)التفدیة 21:فدا شدن22 17)التجرید:الف)ان ینتزع من ذی صفة آخر مثله مبالغة فی کماله فی تلک الصفة.23 ب)خالی کردن وکندن.24 ج)عزل صفة او علاقة عزلا ذهنیا25
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1)بدایة النحو.ص355.پ1
2)مقائیس اللغة.ص954
3)لسان العرب.ج12.ص279
4)مفردات.ص554
5)مفردات598
6)لسان العرب.ج7.ص100
7) مفردات.ص475
8)المنجد.ص1057
9)فروغ اللغویة.ص380
10) المنجد. ص380
11) فروغ اللغویة.ص1388
12) المنجد.ص 296
13) مفردات.ص582
14) المنجد.ص89
15) مفردات.ص134
16)مفردات.ص252
17)سلسبیل.ص32.پ21
18)بدایة النحو.ص354
19) المنجد.ص695
20) المنجد.ص27
21)موسوعة.ص186
22) المنجد.ص1301
23)الظرائف العلویة.ج4.ص15.پ3
24) المنجد.ص182
25)معجم الوسیط.ص115
بسمه تعالی
یکی ازدانستنی های مفید برای امر دین داری وفهم فقاهتی دین آشنایی با زبان دین یعنی صرف ونحوومعانی بیان وبدیع ولغت و...می باشد.
قرآن وروایات اهل البیت علیهم السلام ومتون اصلی واساسی دین به زبان عربی می باشد.
بنابراین بهره برداری علمی ودرک صحیح معارف دینی نیازمند به آمادگی وتجهیز علمی برای رجوع به این منابع وماخذ اصلی دین است واین مهم میسور نخواهد شد مگر از طریق آشنایی با قواعد صرف ونحو وسایر علوم عربیه.
لذا بنده باکمک چند تن از دوستان پرتلاش خودسعی کردیم تحقیقی تقریباً جامع پیرامون مباحث ادبیاتی انجام دهیم تا یک سری مشکلات ادبی که توجه خیلی کمی به آنها می شود را تا سرحدّ توان حلّ وفصل کنیم لذا پس از مشورتهای گوناگون با اساتید زبر دست حوزه علمیه اصفهان تصمیم گرفتیم بحثی عملی در مورد سوره مبارک حمد داشته باشیم که به این شرح است مرحله اول پیرامون مباحث لغوی بحث می شود،در مرحله دوم مباحث صرفی،در مرحله سوم مباحث نحوی،در مرحله چهارم مباحث منطقی ودر مرحله پنجم مباحث بلاغی مورد بررسی قرار می گیرد وانتخاب سوره حمد هم بخاطر اهمیت آن نسبت به سوره های دیگر است.
در ضمن دوستانی که سؤال دارند از طریق ایمیل با ما در تماس باشند.
در پایان از خداوند متعال طلب فهم دقیق علوم آل محمد علیهم صلوات الله را می نمایم،موفق ومؤید باشید.